Audio yogalessen

Op deze pagina vind je een aantal yogalessen en series, maar ook  pranayama (ademoefeningen) en meerdere vormen van een lange ontspanning. Doe je oortjes in, of zet je koptelefoon op en ga aan de slag.

 

YOGASERIES

De Vijf Tibetanen, een serie waarover wordt verteld dat die je jong houdt. Op dit audio bestand spreek ik de vijf oefeningen in. Je doet de oefeningen in principe 21 keer, maar bouw de serie geleidelijk aan op. Begin met bijvoorbeeld 3x of 7x elke oefening te doen en bouw het op tot 21. Ik spreek elke oefening afzonderlijk in, zodat je daarna je mobiel of laptop kunt stopzetten om de oefening te doen zo vaak als je kunt, en daarna ga je door naar de volgende. Op gegeven moment ken je de instructies uit je hoofd. Voor meer informatie kijk onder de knop Downloads. Daar staat het artikel over de Vijf Tibetanen dat ik schreef voor Yogamagazine. Je krijgt achtergrond informatie en ziet de houdingen in beeld.

 

Pawanmuktasan serie 1. Deze serie is van Swami Satyananda van de Bihar school of yoga. Pawan betekent ‘wind’ of ‘prana’ (Sanskriet voor levensenergie), mukta betekent loslaten en asana is houding. De subtiele oefeningen in deze eerste serie zijn bedoeld om de gewrichten los te maken en eventuele energie blokkades te doorbreken. Oefeningen die in principe iedereen kan doen, jong en oud, beginner en gevorderde en die een prima voorbereiding vormen op de yogahoudingen. Je verbindt de bewegingen met de ademhalingen, zodat je je geest focust en er geen onrustige gedachten door je hoofd fladderen. Veel plezier en concentratie.

 

Pawanmuktasan serie 2. Oefeningen voor de spijsvertering. Deze serie van  8 yogahoudingen is een stuk pittiger dan de eerste serie Pawanmuktasan maar is ook bedoeld om blokkades te doorbreken. Je doet de houdingen liggend op de rug. De serie staat in het boek: Asana, Pranayama, Mudra, Bandha van Swami Satyananda Saraswati.

 

YOGALESSEN

Goedemorgen, ochtendles

 

Een les voor de rug en de schouders. Duur: 27 minuten.

 

Een klassieke yogales, met staande houdingen, achter- en vooroverbuigingen, omgekeerde houdingen en een torsie. Duur 40 minuten. Ter voorbereiding kun je de zonnegroet doen of de Pawanmuktasan serie 1. Als eindontspanning kun je een van de yoganidra’s gebruiken. Duur: 40 minuten.

 

Anti-Stress les: een klein half uur om ultiem te ontspannen.

 

Een yogales om lekker te rekken en te strekken, met eindontspanning. Duur van de les: 26 minuten.

 

Een paar fijne oefeningen voor het slapen gaan. Duur: 18 minuten.

Yogales: ontspanning. Duur: 30 minuten.

 

PRANAYAMA / ADEMOEFENINGEN

Pranayama : ademoefeningen. Duur: 10 minuten.

 

MEDITATIE

Een ontspannende ademmeditatie waarbij je naar de buik ademt. Ook goed te doen als je geen ervaring met meditatie hebt. Duur: 10 minuten.

 

Mantrameditatie: SaTaNaMa. Duur: 12 minuten.

 

YOGANIDRA – de yogaslaap

Een lange yoganidra  van 20 minuten

 

Een ontspannende yoganidra van 10 minuten.