Wees dapper: neem een besluit

elephant-2870777_1920

Een vriendin van me twijfelt nooit. Ze neemt een beslissing (ze wikt een weegt uiteraard wel om tot een besluit te komen), maar heeft ze eenmaal  gekozen dan houdt ze zich aan haar voornemen. Ik vind het jaloersmakend zalig, want ik twijfel altijd en eeuwig. Twijfel kan uiteraard ergens toe leiden, maar het kan je ook enorm afleiden. Zal ik wel die jas kopen of niet? Het regent, misschien moet ik maar niet naar de yogales gaan. Of toch wel? Twijfel kan overgaan in oeverloos piekeren (Had ik dat nu wel of niet moeten zeggen? Heb ik daar wel goed aan gedaan?)en daarmee houd je de tweedeling in je geest in stand houdt. Neem je een besluit dan hef je die tweedeling op.

Hoe kan yoga je helpen?

In het Indiase epos de Bhagavad Gita, legt de krijger Arjuna zijn wapens neer als hij beseft dat hij tegen zijn familieleden moet strijden.  Hij  weet niet wat hem te doen staat. Zijn leermeester, Krishna, spoort hem aan: ‘Als jij je plicht verzaakt, wie zal deze dan uitvoeren? Ga klaarstaan en doe wat er van je verwacht wordt. Wees niet laf.’ Krishna helpt Arjuna bij het vinden van zijn dharma of levenspad.

Dharma, ook wel vertaald als het ‘het juiste handelen’, is de plicht die je als mens te vervullen hebt in het leven.  En die je vol toewijding uitvoert. Nu heeft Arjuna een meester die hem de weg laat zien, maar jij zegt misschien: hoe weet ik wat mijn dharma is, mijn weg in het leven?

Reflecteer op jezelf

Een van de hogere  doelen die yoga nastreeft is, svadyaya, zelf studie Bij svadyaya gaat het er vooral om dat je je geest tot rust brengt, zodat er helderheid komt.

Mantra chanten is één manier om dit te doen, je sluit je geest dan vanzelf af voor invloeden van buiten. Meditatie op een voorwerp is ook een manier om je geest te focussen. Een andere manier is zelfreflectie door met je aandacht aanwezig te zijn in alles wat je doet, in de yogahoudingen, maar ook in hoe je met emoties als jaloezie, woede en blijdschap omgaat. Kortom: door regelmatig stil te staan bij je eigen handelen, creëer je rust en ruimte om van een afstand naar jezelf te kijken. En dat begint al met de fysieke oefeningen op de mat: wil je net zo ver vooroverbuigen als je buurvrouw op de mat, of accepteer je dat je minder ver komt?

Door svadhya kun je de patronen en neigingen die maken dat je steeds weer vastloopt, ontdekken en erop reflecteren.  Zo dring je door tot de kern van je eigen wezen en dat is het waar het bij yoga omgaat. Vraag je bij alles wat je doet af, of dit wel écht is wat je op dit moment wilt of kunt. Ga ik met vrienden uit, of heb ik meer behoefte aan alleen zijn? Wil ik die baan écht, of is het niet meer dan een logische stap in mijn carrière waar mijn hart niet echt bij ligt?

Osho

Yoga kan je helpen om die rust en ruimte in jezelf te vinden, door van een afstand naar jezelf te kijken.  Je zult steeds beter aanvoelen wat goed voor je is, besluiten nemen die bij jouw aard passen en doelgerichter door het leven stappen.

Of in de woorden van de Indiase goeroe Osho:

‘Vind jouw pad – dat is genoeg.

Ga dan spelend verder op dat pad,

Er is zelfs geen sprake van werken;

Alle werk doe je voordat je het pad gevonden hebt.

Ja, dat is werken – je moet je pad zoeken.

Maar als je het pad gevonden hebt, zodra je

In de stroom gedoken bent, is die stroom genoeg.

Nu kun je ontspannen! ‘

OEFENING – So Ham meditatie

So Ham wordt vaak vertaald met ‘Ik ben’, maar de betekenis gaat verder. Het betekent: ‘Ik ben hem/ het’.  In feite zegt  de mantra dat je je identificeert met het grotere geheel en je verbonden voelt met het universum.

Ga rechtop zitten in de meditatie houding.  Sluit je ogen, of richt ze op een punt vlak voor je op de grond (de ogen zijn dan geloken). Zeg bij elke uitademing in stilte: So Ham. Probeer dit minimaal 10 minuten vol te houden. Merk je dat je gedachten afdwalen, ga dan terug naar de oefening.

 

Dit blog verscheen als artikel in de Yogakrant.